2007-02-23 / Nintendo har kontrollen.
Trots att Nintendo gjorde i stort sett allt rätt när de ändrade vårt sätt att spela bärbara spel totalt i och med Nintendo DS så blev de väldigt ifrågasatta när de visade den underliga kontrollen till sin nya stationära maskin. Den liknade visserligen ingenting vi sett tidigare och att maskinen gick under arbetsnamnet Revolution gjorde nog att folk blev lite extra kritiska. Innan konsolen ens var släppt så klagades det på att man inte kan sitta och vifta med armarna när man spelar och kanske något som det klankades ner på ännu mer var den dåliga grafiken. Nu har det gått ett tag och jag hör inte så många som klagar längre. Konsolen är sedan länge lanserad och butikshyllorna står fortfarande tomma runt om i världen på grund av den enorma efterfrågan. Trots bristen på enheten så är både konsolen och många Wii-spel på toppen av försäljningslistorna. Varje gång jag besöker min spelbutik så får jag höra folk stå och diskutera med personalen om när de kan få en Wii och oftast slutar det med besvikna miner. Det återstår att se om Nintendo kan få ut tillräckligt med maskiner så de inte tappar köpare till Microsoft och Sony, men med tanke på att de förmodligen redan vunnit striden om på den bärbara marknaden så har de säkert allt på det torra redan nu. För mig som alltid föredragit Nintendo och stöttat dem även när det var som tuffast så känns det riktigt kul att de verkligen är heta igen.
Varför har då Nintendo blivit så populära igen? Inte helt oväntat skulle jag vilja säga att det är tack vara de nya och enkla kontrollmetoderna som gör att alla kan spela. Det var tex Nintendo DS som fick min dotter att börja spela spel. Att helt enkelt kunna trycka på skärmen och utföra något känns ju helt naturligt och det borde vara något som någon spelutvecklare utnyttjat mycket tidigare. Sen har vi då det här med kontrollsystemet i Nintendo Wii och som var anledningen till att jag skrev denna krönika. Medans Nintendo DS begränsade sina möjligheter att styra något på en liten skärm med en penna så tog Nintendo nu steget fullt ut och gjorde en kontroll som känner av rörelser. Från början var det just det också men nu efter ett par månaders spelande så är det så mycket mer. Häromdagen när jag som vanligt kollade runt på nätet efter nya spel att inhandla så slog det mig att jag inte ville ha något spel som inte använder sig av Nintendos rörelsekänsliga kontroll. Jag var först inne på något bilspel till Xbox 360 men ganska snart så insåg jag att jag hellre använder Wii-moten som ratt. När jag sedan började kolla på lite andra sportspel så tog det stopp direkt. Det går väl inte att spela ett tennisspel utan en rörelsekänslig kontroll. Något så simpelt som att trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle var ju för bara ett par månader sedan något helt naturligt men nu känns det helt ofattbart. Jag minns att innan Wii släpptes så funderade man på vilka spel som fungerar med den nya kontrollen men nu är det tvärtom. Med de spel som finns redan idag har de bevisat att kontrollmetoden fungerar riktigt bra i framför allt pusselspel men även FPS, äventyrsspel, bilspel och andra sportspel. Jag tror bara det är en tidsfråga innan utvecklarna kommit på metoder så man kan spela de flesta nuvarande kategorier av spel med hjälp av en rörelsekänslig dosa och det är lika säkert att det kommer att ploppa upp nya genrer som inte varit möjliga med tidigare kontrollmetoder. Nintendo har än en gång tänjt på gränserna hur man kontrollerar spel och denna gång har de verkligen lyckats. Jag hoppas Sony kan få mig på andra tankar när de släpper Playstation 3 som har en dosa som till viss del är rörelsekänslig men framför allt enormt vacker grafik. Det skulle kunna räcka för att få mig intresserad men jag är tveksam. Förmodligen spelar jag istället igenom Zelda: Twilight Princess ytterligare en gång i stället, i väntan på Nintendos nästa stora titel Super Mario Galaxy.
Skriven av:
Björn Spelberg
2007-02-23
< förra o nästa >
|
|