Äntligen är Nintendo Wii här och jag fick möjligheten att känna på konsolen redan från dag ett. Efter att ha kommit den 19 november i USA och 2 december i Japan så var det äntligen Europas tur att få Nintendos nya efterlängtade maskin. Den 8 december skulle det smälla med buller och bång men stor brist på konsolen gjorde att långt ifrån alla som ville ha en Wi fick den möjligheten
Jag själv fick inte heller tag på någon men har lyckats låna till mig ett exemplar och har på så sett kunnat prova alla dessa funktioner och möjligheter. Trots att man läst och sett all info man kommit över om konsolen så är det ändå inte förrän man sitter där med Wii-moten i handen och maskinen påslagen som man verkligen förstår hur stort det här är. Redan när jag kommer till första valet i menyn börjar jag trycka på styrkorset som vanligt men det händer inget, det tar dock inte lång tid förrän jag listar ut att det är ju inte styrkorset som används i menyvalen utan rörelsesensorn. Efter att ha viftat runt lite så pekar jag tillslut dock med viss darrighet på rätt knapp och trycker in A-knappen och vips kommer jag vidare. Efter några få minuter så är darrigheten borta och kontrollen sitter i ryggmärgen. Jag tror inte bara det är jag som reagerat på detta, jag menar hur underbart ska inte spelandet vara när man blir så positivt överraskad redan i första menyvalet när jag slagit på konsolen?
Efter att ha testat ett gäng spel som tex Zelda: Twilight Princess, Rayman: Raving Rabbits, Wii Sports och Wii Play har jag kommit fram till följande:
Kontrollen:
Självklart måste jag börja med det mest revolutionerande, nämligen kontrollen. Även fast man innan trodde sig veta hur det hela skulle fungera så kan jag inte annat säga än att känslan med att stå där och vifta med kontrollen är något helt annat än vad man förväntade sig. Sportspel har aldrig varit mer naturligt, när du spelar bowlingen fungerar det nästan exakt likadant som i bowlinghallen den enda skillnaden är att du istället för att släppa iväg klotet så släpper du en knapp i kastögonblicket. Allt annat finns där: Siktet, hastigheten, skruvandet av bollen och ja till och med handsvetten. När jag spelar Zelda slås jag av friheten att inte behöva sitta och kramphålla en ”vanlig” kontroll i samma läge utan man kan tack vare den uppdelade nunchucktillsatsen som innehåller bland annat styrknapp och då wii-moten sitta lite hur man vill med armarna och byta läge vilket gör spelandet betydligt mer avslappnat. Det jag dock inte riktigt vant mig vid är hur man hanterar svärdet men jag är övertygad om att även det kommer att fungera riktigt bra efter mer spelande. I minibaserade spel som Rayman och Wii Play är kontrollen ultimat och det är hur naturligt som helst att svinga iväg en kossa i bästa kasta slägga stil och för att inte nämna fiskandet där det bara är att rycka i ”spöet” när det nappar. I de flesta spel som jag testat så känner kontrollen av minsta rörelse men ibland så missar den helt vilket jag tycker är synd. Vissa minispel känns som att man får så mycket poäng som det går tills kontrollen inte längre känner av en rörelse. Detta tycker jag är väldigt tråkigt och jag hoppas det är något som ligger högt upp på att förbättralistan hos spelutvecklarna. Förutom rörelsekänsligheten så är andra unika funktioner hos Wii-kontollen helt klart formen och även den inbyggda högtalaren som ger ifrån sig små ljud för att öka helhetsupplevelsen.
Konsolen:
Trots att det är kontrollen som är den mest innovativa så har även själva konsolen mycket att bjuda på. Prestandamässigt så ligger den på knappt tre gånger så kraftfull som en Game Cube om jag har förstått det hela rätt, men det är ju inte det som är det viktiga med Nintendo Wii utan snarare dessa saker:
Virtual Console (VC) – Här kan du köpa / ladda hem gamla klassiker från NES, SNES, N64, Sega MD och Turbografx för priset av ca 50 – 100 kr och spela på din Wii. Det skulle inte förvåna mig om fler företag också vill dela med sig av sina gamla spel inom en snar framtid och en annan möjlighet skulle kanske vara att vem som helst kan lägga upp sina egna spel.
Wii connect 24 – Innebär att även om konsolen är i stand-by läge så kan den ta emot information från dina vänner och bekanta. De kan tex besöka din by i det kommande Animal Crossing men även skicka ett e-mail som du kan läsa så fort du slår på maskinen igen.
GC kompitabilitet – Inte nog med att du kan spela de gamla NES, SNES och N64 klassikerna, du kan även spela alla dina gamla Game Cube spel på Wii. Under locket på ovansidan finns till och med fyra portar för kontroller så det är bara att plugga in och köra.
Mii – Du kan skapa din egen Mii som liknar dig själv eller någon annan och sedan spela med dessa karaktärer i spel som stödjer detta, till exempel Wii sports.
Wii-Channels – Sist men inte minst så har vi då olika kanaler som Nintendo kallar det som dels används för att välja alla ovan nämnda funktioner men det finns och ska även komma helt unika kanaler med diverse funktioner. Idag finns bara väderkanalen tillgänglig, där du kan hålla koll på vädret inte bara lokalt utan även globalt. Fler kanaler planeras inom kort och nästa att lanseras är en världsomfattande nyhetskanal.
Spelen:
Att spelen till Nitendo Wii kommer att innehålla helt andra element än vad vi är vana vid är nog ganska klart för de flesta. Jag tror dock att till skillnad från till Nintendo DS där det känns som att nästan hälften av spelen hade fungerat lika bra till Game Boy Advance, så måste tillverkarna nu komma på nya saker i spelen som kommer till Wii eftersom den grafiska biten slår sig lätt mot PS3 och 360, vad ska de annars komma med för att kunna stå emot? Detta är ju både till för och nackdel eftersom risken finns att det stressas fram en idé i tex multiformatsspelen eftersom man i Wii-versionen måste använda den annorlunda kontrollen även om spelet annars är exakt likadant.
Att Wii hade det förmodligen starkaste relesespelstödet någonsin är något mycket positivt. Ett Zelda-spel på premiären gjorde att de flesta glömde bort att det är ju Mario som brukar ha den positionen. Jag minns hur det var när GameCube kom, då skrek alla efter ett Mario-spel och detta gjorde att spelet hastades fram och det gjorde att Super Mario Sunshine inte blev det bästa spelet någonsin som vi brukar vara vana vid när det gäller Super Mario. Nu är det andra visor och med över en handfull starka titlar så skulle jag vilja påstå att Nintendo nästan redan tagit ikapp Xbox 360 1-åriga försprång. För ska jag vara ärlig så har det inte hänt mycket på den spelfronten. Även framtiden ser ljus ut för Wii med titlar som Wario: Smoth Moves, Excite Truck, Elebits och Trauma Center. Sen när man vet i bakhuvudet att spel som Super Mario Galaxy och Metroid Prime 3 kommer under 2007 så kan jag påstå att jag känner mig helt lugn.
Sammanfattningsvis så kan vi alltså lugnt påstå att Nintendo Wii fullkomligt svämmar över av nyheter inom spelvärlden och främst då hur det nu och även i framtiden är tänkt att vi ska spela spelen. Även om det mesta är helt underbart så finns det även lite brister som till exempel bristfällig kontroll och vek prestanda. Känner vi Nintendo rätt så kanske det kommer en uppdatering av Wii ganska snart. Jag har redan hört ryktats om en ny version som det även går att titta på DVD-filmer i. Nintendo Wii är förmodligen den mest kompletta konsolen någonsin och även fast jag äntligen sitter där och viftar med dosorna för glatta livet så kan jag inte sluta att tänka på vad Nintendo kommer att hitta på nästa gång och det är ju det som är det unika med Nintendo just nu men samtidigt måste det vara en stor press att ständigt komma med nya idéer. Fast Nintendo har ju sitt på det torra för bra många år framåt. Både Nintendo Wii och DS säljer som smör och det senaste budet är att de som vill ha en Wii kan få vänta så länge som till april 2007, fascinerande.
Skriven av:
Björn Spelberg
2006-12-29
Måste ha faktor: 10
Kvalitét: 9
Finesser: 10
Användarvänlighet: 8
Helhetsbetyg: 9
|
|