Kommer du ihåg Excitebike som kom till NES i mitten på 80-talet? Tillhör du min generation som var med redan från början av Nintendos konsolkarriär så har du nog inte missat det. Är du däremot ny i gamet så har du förmodligen bara hört talat om det men nu har du faktiskt chans att testa spelet på din Wii genom att ladda ner det från VC. Vill du gå fullt ut så bör du också inhandla ett ex av den efterlängtade uppföljaren nämligen Excite Truck till Nintendo Wii.
Förberedelserna är enkla. Slå igång spelet skapa en sparfil, välj spelsätt, bana, fordon och kör. Det som kan vara lite svårt kommer nu. Istället för på vanliga bilspel där du svänger bilen genom att trycka vänster och höger på styrkorset gäller det nu att luta dosan. Har man aldrig spelat bilspel tidigare så skulle det förmodligen vara hur simpelt som helst men när man är inkörd på att använda styrkorset så tar det ett tag innan man lär sig. Man håller Wiidosan på snedden greppad med båda händerna ungefär som att du håller i en tallrik med något på, när du sedan svänger åt vänster så för du den vänstra delen av dosan nedåt och då helt naturligt den högra uppåt. Låter förmodligen krångligare än vad det verkligen är, det jag vill få fram är att man inte svänger med dosan som man svänger en ratt utan bara lutar dosan.
Det finns som vanligt några lägen att välja på jag tänkte börja med att berätta om huvudläget nämligen, Excite race. I början finns det fyra bilar att väja på men som vanligt kommer det upp fler i takt med att du presterar. Det finns också tillgång till första cupen som innehåller fyra olika banor. Totalt är det 18 banor samlade i fyra cuper men man måste klara alla banor i den första för att gå vidare till nästa osv. Så långt är det mesta sig likt men nu slutar likheterna. Istället för att ta sig från start till mål på kortast tid så gäller det att få ett visst antal poäng för att ta sig vidare. Poäng får man tex genom att göra att gigantiskt hopp, eller en lång drift i en kurva, ju längre hopp eller drift desto fler poäng. Hoppar du genom fem ringar resulterar det också i fem poäng så får du till ett riktigt bra hopp kan det alltså belönas med hela tio poäng. Man får också poäng eller stjärnor som poängen symboliseras av genom att krocka med motståndare eller att köra ruskigt nära trädstammar. Krockar man med något träd eller liknande brukar man få en tröstpoäng och det är max fem per utförande och gång som gäller. Det sista och mest effektiva sättet att få mycket poäng är att komma på en bra placering i racet. Vinner du över de fem andra förarna får du 50 poäng, kommer du tvåa får du 25 poäng, trea 15 osv, så vinner du loppet har du väldigt stor chans att klara poänggränsen.
Det är just balansen mellan att ta tid på sig och samla poäng och att försöka vinna racet som gör spelet så annorlunda och därmed väldigt intressant. Man får hela tiden tänka en extra gång om man har tid att sladda hela kurvan ut eller är det bättre att försöka gena eller om man försöka hålla ut hoppet så länge som möjligt eller istället anpassa fordonet i landningen och därmed få en extra skjuts. Förutom turbo vid en perfekt landning så finns det också en speciell hoppteknik man ska utöva för att få till det perfekta hoppet. Precis när bilen lämnat marken ska man trycka in turboknappen (styrkorset), om man gör rätt får man då till ett turbohopp som gör att man hoppar längre. För att hoppa ännu längre kan man luta kontrollen bakåt så att bilen ”seglar” längre med luftmotståndets hjälp men då finns ju som sagt risken att man missar landningen. Det finns andra roliga detaljer som inte finns i andra racingspel, t ex kan man faktiskt svänga när man är i luften vilket är riktigt behagligt i långa luftfärder. Det finns även mer avancerade trick som att spinna runt med bilen ett varv som också kan resultera i några fler extrapoäng. Skulle tro att vem som helst skulle vara nöjd med det jag redan berättat om men det finns faktiskt mer. Under banans gång finns olika symboler, en symbol utformat som ett utropstecken formar om banan på olika sätt bl a lägger till större hopp och tar fram ringar att hoppa igenom. En annan rolig symbol är ”POW”, tar man den börjar bilen tuta som en ambulans och man blir nästintill oförstörbar och kan gena genom diverse skogsområden m.m. När jag ändå beskrivit det mesta i detalj kan jag även nämna det här med turbon som jag tycker fungerar riktigt bra. Istället för att man har en turbomätare som sjunker ju mer man använder den har man en värmemätare som stiger. När mätaren hamnar på rött kommer det upp en varningstext över hela skärmen så då får man släppa knappen och mätaren börjar sjunka. Missar man att släppa knappen så blir motorn överhettad och man får vänta tills mätaren är längst ner innan man kan använda den igen vilket kan vara förödande när det vankas något långhopp. En bra funktion är att när man kör i vatten så kan man hålla nere turbon konstant eftersom motorn då kyls av vattnet, detta utbringar ofta hissnande hastigheter som får det att pirra i magen.
Som jag nämnde tidigare finns det även ett par andra spelsätt. Självklart består ett av dem av ett tvåspelarläge (versus) som fungerar i stort sett likadant som cup-läget. De första skillnaderna man märker är att det bara är två bilar som tävlar och att det är delad skärm. Kollar man lite närmare så hittar man fler skillnader vilken den ena gör att jag inte alls gillar detta läge. När man kraschar i cup-läget kommer det fram en mätare som man måste fylla genom att trycka på 2-knappen. Gör man det snabbt återställs bilen och du får köra vidare. I tvåspelarsläget har det av någon anledning tagit bort detta och istället kommer det bara upp en kraschsymbol och man får köra vidare som inget hänt, lite trist på en sån bra funktion. Även målgången ser annorlunda ut. Kommer du först i mål så får du lika många poäng som sekunder efter tvåan går i mål. Inte nog med det du tar dessa poäng från bilen som kommer tvåa så med andra ord tjänar du två poäng per sekund vilket gör att det är ganska avgörande att man verkligen vinner racet för att även vinna poängduellen. Det finns också ett läge som heter ”challange” som precis som det låter består av olika utmaningar, dessa går bland annat ut på att hoppa genom ringar, göra krascher och köra genom en bana. Det finns också ett träningsläge (tutorial) som även fast jag skriver om det sist är någon man ska börja med.
Tror att jag aldrig beskrivit något spel i detalj lika mycket som jag gjort om detta spel. Det måste vara för att jag verkligen älskar varenda liten del av Excite Bike. Allt från de hissnande hastigheterna man kan få upp när man satt en perfekt landning till de underbart långa hoppen tillsammans med en och annan välriktad krasch. Jag som knappt spelat ett enda racing spel sedan Sega Rally till Saturn har återigen fått blodad tand för denna genre och det kommer garanterat bli mycket mer racing inom en snar framtid. Men först ska jag föröka klara ut allt som går i detta underbara spel som verkligen har allt. Det enda som man skulle kunna anmärka på är väl egentligen bara den skrålande rockmusiken som står för soundtracket, men det finns faktiskt en lösning på det också. Det är bara att proppa in de låtar man vill höra i form av MP3-filer på minneskortet så spelas den sedan under spelets gång. Jag kan lova att det höjer underhållsvärdigt ytterligare när man kan få köra som en vilde med ens favoritmusik dånande i högtalarna. När allt nu är beskrivet och utrett kan jag bara sammanfatta det hela med att för första gången i spelsammanhang dela ut det högsta betyget och utnämna det till det bästa Wii-spelet hittills. Och innan ni frågar, ja det är bättre än Zelda: TP, jag vet att det kan vara svårt att förstå men ge Excite Truck den tid det förtjänar så lovar jag att du kommer att hålla med mig.
Skriven av:
Björn Spelberg
2007-03-15
Betyg: 10 av 10
|
|