Mario Vs. Donkey Kong 2: March Of The Minis
Så var det dags för ännu ett spel med Mario i huvudrollen. Här går han tillbaka till rötterna och ska på klassiskt maner spöa Donkey Kong för att få tillbaka sin Prinsessa. Istället för det gamla vanliga man mot man stuket så är det istället små robotar av Mario och Donkey Kong som ska mötas och med hjälp av din stylus så ska du få din Mario-robot att utföra diverse rörelser och attacker. Drar du stylusen i sidled över roboten börjar den vandra åt det hållet, drar du den uppåt hoppar den, trycker du på roboten när den är i rörelse så stannar den. Detta var väl i stort sett robotens hela rörelsemönster så det är väl ingen hemlighet att detta spel precis som många andra DS-spel är väldigt enkelt uppbyggt. Som tur är finns det lite mer att göra, målet i spelet är att på varje bana försöka få in alla sina mini-marios i mål och gärna i följd för då får man mer poäng. För att göra detta så har man hjälp av hissar, block som ska flyttas på, vatten som ska fyllas och tömmas och även flottar och andra rörliga saker man kan förflytta sig med. Lägg till ett gäng gamla välkända fiender mestadels från Super Mario Bros 2 skulle jag vilja säga, men även ett par nya. För att spöa dessa har du bl a eldklot till din hjälp men vissa fiender visar sig också behöva finnas kvar för att klara av banorna så man får passa sig lite för vad man skjuter på.
Jag älskade klassikern till den första Gameboy som hette ”Donkey Kong”. När sedan uppföljaren ”Mario Vs. Donkey Kong” kom till GBA var jag inte riktigt lika nöjd. Nu är upplägget lite annorlunda men man känner igen sig och jag måste erkänna att jag gillar det. Det är väldigt svårt all lägga ifrån sig det och jag tror det är ett av få spel som man kommer återvända till ganska snart även fast man klarat ut det. Nu när jag har spelat det så har jag sprungit förbi ganska mycket. Det räcker nämligen att en av enda upp till sju minisar går i mål för att man ska klara banan och det märks att Nintendo har lagt spelet på en väldigt enkel nivå även i detta spel, vilket är väldigt synd. Nu när Nintendo går ut med att ALLA ska spela så får de även komma med spel som har svårighets grader som alla gillar. Jag har som sagt inte tagit alla föremål och gått i mål med alla mini-marios ännu men jag är tveksam till att det skulle ta så mycket längre tid att klara. Det är också detta som är lite tråkigt att det är just i samlandet av saker som den lilla svårighetsgraden ligger. Nä nu ser jag fram emot ett Mario Sunshine med mängder av banor och en hög svårighetsgrad eller varför inte ett alternativ där man kan välja svårighetsgrad?
Antalet banor kan man dock inte klaga på, närmare 100 stycken till antalet finns där. Lägg därtill en baneditor där du kan göra dina helt egna banor. Jag provade att göra ett par stycken och även detta visade sig vara svårt att sluta med. Till en början blev det helt galna kreationer men efter ett tag så flöt det på riktigt bra. Som tur är finns det ett test mode där man måste få alla mini-marios att ta sig i mål innan man kan spara banan. Det finns också en möjlighet att ladda ner dina vänners ihopknåpade banor via Wi-fi och friendcodes. Det lite tråkiga i detta är att du bara kan ladda ner dina vänners banor. Varför inte lägga upp en stor databas där du själv kan välja vilka banor du kan ladda ner? Nä nu blev det lite för mycket negativt känner jag och det är verkligen inte det här spelet värt. Jag kan bara konstatera att Nintendo släppt ännu en topptitel till DS och allt det goda överöser de negativa egenskaperna. Gillar du pusselspel bör du inte tveka att köpa detta spel är du däremot ute efter mer action och utmaning så kanske du ska låta bli. Slutligen skulle jag även vilja konstatera att med detta spel så har Nintendo bevisat att det liknande upplägget i Lemmings skulle passa utmärkt till DS. Det kom ju till PSP så det lär väl inte dröja länge tills det dyker upp även på detta format.
Skriven av:
Björn Spelberg
2006-10-20
Betyg: 8 av 10
|
|